> עוגיות קפה | Morcake

28 בפברואר 2010

עוגיות קפה

והפעם - איך לא להכין עוגיות:
מזה זמן מה רציתי להכין את עוגיות הקפה מהספר "סודות מתוקים" של קרין גורן (כן, זה ספר האפיה האהוב עלי, לכן אני מזכירה אותו ללא הפסקה). טעם של קפה, ריח של קפה, אפילו צורה של פולי קפה - נשמע מושלם. רק בעיה אחת קטנה יש במתכון - הוא מכיל גבינה, ואני סולדת ממנה. אך לרגל יום הולדתה של חברתי חובבת הקפה, החלטתי לנצל את ההזדמנות שנקרתה בדרכי על מנת להתמודד בגבורה עם הזוועה הלבנה וסוף סוף לנסות את העוגיות היפות הללו.
התוצאה הסופית? הרת אסון. קרין מזהירה שהחמאה והגבינה צריכות להיות בדיוק בטמפרטורה הנכונה, אחרת מתקבל מרקם לא טוב, ו-boy does she know what she's talking about. למרות כוונותיי הטובות ומה שחשבתי שהיו חמאה וגבינה בטמפרטורת החדר - אפשר לומר שהעוגיות האלה הן לא בדיוק הכי מוצלחות שלי. הצבע והריח אכן היו של קפה, הטעם - כך אמרו לי - גם, אך הצורה היתה של קרקר סדוק ובטח לא של פולי קפה. לגבי המרקם - אני לא ממש יודעת מה אמור לקרות, אך משהו אומר לי שזה לא אמור להיות הדבר הרך והספוגי הזה שיצא לי.
ובכל זאת - המתכון כן פשוט יחסית ואני משערת שאם מקפידים על שימוש בחמאה וגבינה בטפרטורה הנכונה, העוגיות יכולות לצאת מוצלחות למדי. אני מקווה שתוכלו להפיק לקחים מהחוויה הטראומתית שלי (אני, למשל, למדתי לא להתקרב לגבינה אלא אם כן מצמידים לי אקדח לרקה. וגם אז, תלוי בנסיבות..) ולאפות עוגיות יפות וטעימות, כי באמת שיש להן פוטנציאל.

***
עוגיות קפה
מקור המתכון: "סודות מתוקים" של קרין גורן

כמות: אפילו זה יצא מוזר. אישהו אני תמיד אופה בערך פעם וחצי-פעמיים מהכמות שמופיעה במתכון אפילו בלי להתכוון, אבל הפעם יצאו לי 40 עוגיות. לפי המתכון אמורות להתקבל 50 עוגיות...

מצרכים:
1 כף קפה נמס מגורען או אבקת נס קפה
2 כפות חלב חם (30 מ"ל)
200 ג' חמאה רכה
200 ג' גבינת שמנת 30% שומן, בטמפרטורת החדר
1 כוס דחוסה סוכר חום כהה (240 ג')
1 שקית סוכר וניל
1/2 2 כוסות קמח לבן (350 ג')
3 כפות קקאו (30 ג')

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-190 מעלות.
2. ממיסים קפה בחלב חם ומעבירים למקפיא לצינון מהיר.
3. במיקסר עם וו גיטרה מעבדים חמאה וגבינה במהירות בינונית במשך דקה, לתערובת במרקם של קוטג' (כאילו שלא צרחתי מספיק בזמן שנאבקתי עם הקופסא של הגבינה, אני עוד צריכה מיוזמתי לנסות לקבל את המרקם של השטן?!).


4. מוסיפים סוכר חום, סוכר וניל ואת הקפה המומס שהתקרר, וממשיכים לעבד דקה נוספת.


5. מנמיכים את מהירות המיקסר, מוסיפים קמח וקקאו ומעבדים רק עד לקבלת בצק אחיד.


6. בידיים רטובות מגלגלים את הבצק לכדורים בקוטר 3 ס"מ ומגלגלים כל כדור לאליפסה. מניחים באופן מרווח על תבנית מרופדת בנייר אפיה. לוחצים קיסם לאורך האליפסה, ליצירת חריץ עמוק.
7. אופים 10-12 דקות בלבד, עד שהעוגיות נראות יבשות, הן יציבות אך עדיין רכות למגע וריח נפלא של קפה מתפשט במטבח (זה המתכון המקורי, מילה במילה. הריח לא היה "נפלא" לדעתי.. נחמד, אולי). מצננים מעט ומגישים. שומרים בכלי אטום בטמפרטורת החדר.

הערות/תוספות/שדרוגים:
  • ה"סוד המתוק" מהספר: חשוב להשתמש בחמאה (וגם גבינה) בטמפרטורת החדר. אם היא קרה מדי, או לחילופין מומסת, העוגיות לא יתקבלו במרקם הרצוי. כדי לאפות בספונטניות עם חמאה וגבינה ישר מהמקרר, הדרך הכי מהירה להביא אותן לטמפטורת החדר היא להשתמש בתכנית ההפשרה במיקרוגל. כדי לא לחמם יותר מדי את החמאה והגבינה (או חלילה להמיס) מפעילים ל-20 שניות בלבד, עוצרים ובודקים, ורק אם צריך מפעילים ל-20 שניות נוספותו ובודקים שוב.
  • אצלי, כאמור, משהו השתבש. ייתכן שהחמאה והגבינה שלי לא היו בטמפרטורת החדר, או לפחות לא החדר בו עבדתי. יש גם סיכוי טוב שערבבתי יותר מדי, קצת אחרי שלב ה"עד לקבלת בצק אחיד". נסו ללמוד מטעויותיי ויקרו לכם רק דברים טובים. או לעוגיות שלכם, לפחות.
  • הבצק כנראה אמור להיות יותר נוח לעבודה בדרך כלל, אך הבצק שלי היה עקשן וסרבן ובקושי הפך לכדורים, לא כל שכן לאליפסות, לא משנה כמה הרטבתי את הידיים. ניסיתי להכניס אותו למקרר לכמה דקות. בהתחלה נראה כאילו זה קצת עזר, אך זו היתה אשליה ותו לא.
  • כפי שכבר ציינתי, המרקם הסופי של העוגיות לא יצא מדהים, בלשון המעטה. לא נראה לי שזה נובע מזמן האפיה, אלא שוב - מבעיה כללית בבצק. זמן האפיה שלי נע בין עשר לשתים עשרה דקות, בדיוק כפי שמצוין במתכון.
  • בקיצור - לא להיט, אבל כנראה אנסה את המתכון שוב בעתיד, ולו רק בגלל האתגר שבדבר.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

גבינה זה דווקא טעים...מממממ....גבינה.... אני חולה על גביניות ועוגות גבינה....

מכונות קפה אמר/ה...

בגלל שאני מאוד אוהבת קפה וכל מה שקשור בו, החלטתי לנסות את העוגיות. לקחתי מפה את המתכון ועשיתי לפי מה שרשום. יצא לי ממש טעים. תודה.

Mor אמר/ה...

מגניב, אני שמחה שהצליח לך ואהבת :-)

הוסף רשומת תגובה