> עוגיות שיבולת שועל וקינמון | Morcake

26 במרץ 2010

עוגיות שיבולת שועל וקינמון

השם המלא של העוגיות האלה הוא עוגיות "לא הכנתי כלום כבר שלושה שבועות והייתי בקריז של אפיה, אז זרקתי לקערה את כל מה שהיה לי במטבח והכנסתי לתנור". נכון, קצת פחות מתגלגל על הלשון, אבל מתאר את העוגיות האלה לא פחות טוב משמם ה"אמיתי". יכולתי לקרוא להן גם עוגיות גרנולה. או עוגיות חמאת בוטנים. אולי עוגיות תבלינים. באמת שיש בהן בערך כל מרכיב אפשרי. אז למה דווקא שיבולת שועל וקינמון?
לגבי שיבולת השועל, כשהחלטתי להכין עוגיות, זה היה הדבר הראשון והיחיד שידעתי מראש שהולך להיכנס לתערובת. והקינמון - בסופו של דבר, מרוב טעמים שונים, לא ממש מרגישים שום דבר חוץ ממנו, לכן החלטתי לתת לו את הכבוד הראוי ולכלול אותו בשם.
בשורה התחתונה - יחסית לזה שאלה העוגיות הראשונות שהן תוצאה של אלתורים שלי ולא של מתכון מסוים (אם כי שאבתי השראה מעוגיות גרנולה מתוך ה"האוצר של על השולחן"), אני די מרוצה. המרקם יצא לא רע בכלל (פירוט בהמשך), העוגיות מתוקות אבל לא מאד, הקינמון טיפה מורגש מדי אבל חובבי הז'אנר (ואני ביניהם) לא התלוננו ובסך הכל - איזה כיף, המצאתי מתכון!


***
עוגיות שיבולת שועל וקינמון
מקור המתכון: אני!!! ותודה לעוגיות הגרנולה עם שוקולד צ'יפס של ג'וי פיטרסון ("האוצר של על השולחן") על קווי המתאר...

כמות: 16 עוגיות בגודל של כף מדידה + מאפה בקוטר 21-22 ס"מ בעל מרקם מעט יותר עוגתי

מצרכים:
1 כוס סוכר חום דמררה
100 ג' חמאה/מחמאה
1 ביצה
1/4 כפית תמצית וניל
1/2-3/4 כף פרנג'ליקו (ליקר אגוזים)
1 כוס שיבולת שועל
1 כוס קמח לבן
1 שקית אינסטנט פודינג וניל
1 כף אבקת נוגט
1/2 כף אבקת אפיה
1/4 כפית פלפל לבן
1/2 כפית קינמון
1-2 כפיות דבש
2 - 1/2 1 כפות חמאת בוטנים

לציפוי
1 שקית סוכר וניל
1 כפית קינמון
1/2 כפית גדושה אבקת נוגט

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות.
2. מקציפים במיקסר סוכר וחמאה כ-7 או 8 דקות.
3. מוסיפים ביצה, תמצית וניל וליקר ומערבבים עד שהתערובת אחידה.
4. בקערה נפרדת מערבבים שיבולת שועל, קמח, אינסטנט פודינג, נוגט, אבקת אפיה, פלפל לבן וקינמון.
5. מוסיפים את החומרים היבשים לקערת המיקסר ומערבבים.
6. מוסיפים דבש וחמאת בוטנים ומערבבים לתערובת אחידה.
7. מגלגלים כדורים קטנים מהבצק ומניחים על תבנית אפיה (ראו הערה בהמשך לגבי שלב זה). אין צורך לרווח אותן יותר מדי, הן לא מתפשטות במהלך האפיה.
8. בקערה קטנה או כוס מערבבים סוכר וניל, קינמון ונוגט.
9. "מטביעים" צד אחד של כל עוגיה בתערובת הנ"ל. אם צריך, מגלגלים אותה קצת כך שהציפוי יידבק אליה. מחזירים את העוגיה לתבנית, כאשר הצד המצופה למעלה.


10. אופים כ-18 דקות, עד שהעוגיות משחימות (בעיקר הציפוי) אך עדיין מעט רכות למגע (כדאי לבדוק אותן עוד קודם, זה יכול לקחת פחות זמן).

הערות/תוספות/שדרוגים:
  • קודם כל, יש משהו מאד מיוחד (או מוזר, הכל עניין של השקפה) בעוגיות האלה: אפשר להוציא או לשנות כמעט כל אחד מהרכיבים, וזה עדיין יהיה בסדר. כפי שציינתי בהתחלה (לא יותר משלושים פעמים..), הטעם הדומיננטי ביותר הוא הקינמון (למען האמת, גם הפלפל מורגש לעיתים). למשל:
    • את שיבולת השועל לא מרגישים בכלל, אפשר להגדיל את הכמות (אם כי אולי אז העוגיות תהיינה יבשות מדי).
    • הדבש וחמאת הבוטנים מופיעים פה בכמות מזערית בלבד, סתם כי זה מה שהיה לי בבית - גם כאן אפשר להגדיל את הכמות (אם כי יותר דבש, מן הסתם, יניב עוגיות מתוקות יותר). אין ספק שאני בשמחה הייתי מוסיפה חמאת בוטנים.
    • אפשר לוותר על הפרנג'ליקו או להחליף בליקר אחר. במקור רציתי בכלל להשתמש בסירופ מייפל אבל קצת הקשתה עלי העובדה שלא היה מייפל בבית.
    • אינסטנט וניל - אני באמת באמת לא יודעת אם זה תרם משהו, אבל היו לי כמה שקיות בבית ופחדתי שהן יתקלקלו, אז יאללה לתערובת.
    • אפשר להוסיף תבלינים אחרים, למשל אגוז מוסקט, או להוריד את הפלפל והקינמון. גם הנוגט לא חובה, אגב. בקיצור, קחו קמח, חמאה, ביצה וסוכר ושחקו עם התוספות כאוות נפשכם.
  • אוקיי, לגבי גלגול העוגיות: לא יודעת למה, החלטתי לקחת כף מדידה, לשמן אותה קצת ולראות מה קורה. אז מילאתי כף כזו בבצק, הפכתי ודפקתי אותה קצת על הקערה עד שהבצק השתחרר מהכף ונפל לתוך היד שלי. זה נשמע הרבה יותר ידידותי לסביבה ומהיר ממה שזה היה בפועל, כי הייתי צריכה לשמן את הכף כמה פעמים במהלך התהליך ועדיין לא תמיד יצאה לי צורה מושלמת - וזה בטח לא קרה מהר, אבל כשיוצאת עוגיה אחת יפה זה דווקא די נחמד. בשלב זה אתם יכולים לשאול את עצמכם אחת משתי שאלות: הראשונה, למה לא להשתמש פשוט בכף גלידה קפיצית? שאלה מצוינת. התשובה היא שהכף שיש לי בבית לא יודעת שהיא כזו ומשום מה הבינה שהתפקיד שלה הוא לקחת בצק, להדביק אותו אליה ולוודא שהוא לא יעזוב לעולם. השאלה השניה היא למה, לעזאזל, לעשות את כל זה ולא לגלגל פשוט כדורים מהבצק הדי-נוח-לעבודה הזה? וואלה לא יודעת, האמת שבדיעבד זו כנראה באמת האופציה היותר טובה.
  • האמת שאחרי שמילאתי תבנית בעזרת כף המדידה, הייתי כל כך מותשת מהמאמץ שלא הייתי מסוגלת להמשיך עם עניין העוגיות. אז לקחתי את הבצק שנשאר ושיטחתי אותו על תבנית נוספת לעיגול (בערך..) בקוטר 21-22 ס"מ. מלמעלה פיזרתי את מה שנשאר לי מתערובת הציפוי ואפיתי 15-16 דקות. המרקם של המאפה הזה יצא קצת יותר של עוגה מאשר של עוגיות - פחות פריך אבל עדיין טעים.



0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה